بدون نظر مقالات

وضعیت سالمندی در ایران روبه افزایش است

به نقل از رکنا رئیس انجمن علمی طب سالمندان با تشریح آخرین وضعیت سالمندی در ایران گفت: در حال حاضرحدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که نسبت به ۴۰ سال قبل ۲ برابر شده است؛ این درحالی است که ۲ برابر شدن جمعیت سالمندی بعدی، یعنی از ۱۰ به ۲۰ درصد فقط ۲۰ سال طول خواهد کشید.

به نقل از سایت رکنا دکتر احمد دلبری با اعلام این مطلب اظهار داشت: این سرعت افزایش جمعیت سالمندی در کشور در حالی است که ما زیرساخت لازم برای دوبرابر شدن جمعیت سالمندی را در اختیار نداریم. در دنیا و کشورهای توسعه یافته دوبرابر شدن جمعیت سلامندی حدود ۱۰۰سال طول می کشد.

دلبری با اشاره به اینکه امروز در کشورمان ۸۰هزار سالمند مجرد داریم گفت: این تعداد افرادی هستند که تاکنون اصلا ازدواج نکرده و مجرد باقی مانده‌اند. این درحالی است که براساس تخمین جمعیت شناسان، در آینده نزدیک کشورمان با حدود ۲.۶ تا ۳میلیون سالمند مجرد روبرو خواهد شد.

وی یکی از مشکلات کشورمان در حوزه سالمندی را پدیده سالمندآزاری عنوان کرد و افزود: این پدیده ای است که وجود دارد و آمار آن هم کم نیست و خانواده، جامعه و حتی سازمان ها در این موضوع سهیم هستند.

رئیس انجمن علمی طب سالمندان از دولت سیزدهم خواست تا به سالمندان و مساله سالمندی در کشور توجه بیشتر و ویژه ای داشته باشد و تصریح کرد: امروز در دنیا «سالمندی» یک فرصت در حوزه های مختلف از جمله گردشگری و ایجاد اشتغال است.

دلبری با بیان اینکه اکنون در کشورمان نرخ تعداد تخت آسایشگاهی به نسبت کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است، اظهار داشت: بهتر است پیش از اینکه سالمندان به آسایشگاه سپرده شوند از سرویس ها و مراکز خدماتی دیگری که وجود دارد مثل مراکز روزانه سالمندان، خدمات مراقبت در منزل و شهرک‌های سالمندی استفاده شود و این نوع خدمات نسبت به آسایشگاه اولویت دارد.

موارد و پروتکل های بهداشتی برای همه اعضا در پیک کرونا ویروس

سالمندی در جهان

سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد. در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد. سازمان ملل در گزارشی با عنوان «پیش‌بینی جمعیت جهان» پیش‌بینی کرد تا سال ۲۰۳۰، تعداد افراد ۶۰ سال به بالا که در سال ۲۰۱۹ تعداد آنها یک میلیارد نفر بود، با ۳۴ درصد افزایش به ۱.۴ میلیارد نفر برسد.

بیشترین تعداد کهنسال جهان با جمعیت ۲۶۱ میلیون نفری در شرق و جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند. در اروپا و آمریکای شمالی نیز حدود ۲۰۰ میلیون سالمند زندگی می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ بیشترین تعداد افراد سالمند بالای ۶۵ سال در کره جنوبی، سنگاپور، چین، تایوان، مالدیو و تایلند خواهند بود.

سالمندی جمعیت یکی از مهم‌ترین تحولات اجتماعی قرن بیست و یکم است و پیامدهای آن روی همه بخش‌های جامعه از جمله بازار کار، تقاضا برای کالا و خدمات مانند مسکن، حمل و نقل، حمایت‌های اجتماعی و روابط بین نسلی تأثیرگذار است. بنابراین، مهم‌تر از هر زمان دیگری لازم است که دولت‌ها، سیاست‌های ابتکاری و خدمات عمومی در خصوص مسکن، استخدام، مراقبت‌های بهداشتی، زیرساخت‌ها و حمایت‌های اجتماعی را به طور خاص برای افراد سالمند، طراحی کنند.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل امروزه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، ساخت جمعیتی سالخورده‌ای پیدا کرده‌اند، برخی از کشورهای در حال توسعه، در آستانه ورود به مرحله سالخوردگی جمعیت هستند و بسیاری از کشورها هنوز ساخت جمعیتی جوانی دارند که در فرایند انتقال جمعیت انتظار می‌رود که این کشورها نیز چنین فرایندی را طی کنند. سالخوردگی جمعیت، پدیده فراگیری است که همه کشورها را با شدت و ضعف فرا خواهد گرفت. مناطق کم‌تر توسعه‌یافته این پدیده را سریع‌تر و در یک دوره‌ی زمانی کوتاه‌تر تجربه خواهند کرد؛ بنابراین لازم است با بررسی تحولات جمعیت سالمندان در ایران و جهان به بررسی عوامل شکل‌گیری سالمندی و پیامدهای آن و لزوم سیاست‌گذاری برای مواجه با این پیامدها پرداخته شود.

وضعیت سالمندی در ایران

سالمندی در تمام جوامع به عنوان یک مساله مهم مطرح است. در کشور ما نیز با توجه به روند هرم جمعیتی، برنامه‌ریزی جهت هرگونه خدمات، نیازمند شناخت نیازهای واقعی سالمندان است.

سالمندان در جوامع کمتر توسعه‌یافته نیاز به خدمات ویژه مانند درمان، مستمری، حقوق بازنشستگی، مراقبت ویژه و … دارند که عموماً در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد.

در ایران در سال ۷۵ جمعیت بالای ۶۰ سال ۶ درصد بوده که در سال ۹۵ به ۹ درصد است. برآورد جمعیت سالمندان کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور است.

مجهزترین خانه سالمندان در ایران

وضعیت سالمندی در کمیته امداد ایران

کمیته امداد با توجه به مأموریت‌های ذاتی خود، از سالمندان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی را انجام می‌دهد.

با هدف تکریم جامعه سالمندی و رسیدگی به افرادی که نیازمند مراقبت بیشتری هستند، قانون حمایت از سالمندان نیازمند روستانشین به همت رئیس‌جمهوری وقت، شهید محمدعلی رجایی تهیه و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی از سال ۶۴ اجرایی شد.

تعریف سالمند در کمیته امداد افراد دارای ۶۰ سال و بیشتر که نیازمندی آنها مورد تأیید این نهاد قرار گرفته را شامل می‌شود.

با این تعریف در حال حاضر یک میلیون و ۷۱۶ هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد هستند که از این تعداد ۶۹۳ هزار نفر در مناطق شهری، بیش از یک میلیون نفر ساکن مناطق روستایی و ۱۰ هزار نفر از عشایر کشور هستند.

براساس آخرین بررسی‌ها، ۷۱۲ هزار نفر از سالمندان تحت حمایت امداد در مناطق محروم با ضریب محرومیت ۶ تا ۹ سکونت دارند.

همچنین یک میلیون و ۷۳ هزار نفر از سالمندان تحت حمایت، زن و مابقی سالمندان جامعه هدف مرد هستند.

خدمات کمیته امداد به سالمندان

۱_ پرداخت مستمری

۲_ ارائه سبدهای حمایتی

۳_ تخصیص حق مراقبت و نگهداری از سالمند

۴_ تأمین وسایل کمکی از قبیل سمعک، عینک، صندلی چرخدار، واکر

۵_ ارائه خدمات درمانی و بهداشتی و تأمین هزینه‌های درمان

۶_ تأمین مسکن سالمندان نیازمند فاقد مسکن و بازسازی و تعمیر مسکن

سیاست‌های اجرایی کمیته امداد در امور سالمندان:

۱- تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند

۲- فراهم کردن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه

۳- تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده

۴- تأکید بر حفظ احترام شأن و حرمت سالمند

۵- فراهم کردن امکان مشارکت مردم، انجمن‌ها و موسسات غیردولتی

۶- تاکید بر ارائه خدمات توانبخشی در محل زندگی

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.